یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
محیط زیست سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۵:۲۸:۱۹

ماهی تیلاپیا بحران جدید صنعت آبزی پروری خوزستان

باشگاه خبری فراساحل: رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور گفت: تکثیر طبیعی ماهی تیلاپیا به صورت بحرانی جدید در صنعت آبزی پروری خوزستان ظهور کرده است و چنانچه مهار نشود آبزی پروان و پهنه‌های آبی استان با خسارات سنگین مالی و زیست محیطی روبه‌رو خواهند شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت مانا، دکتر جاسم مرمضی گفت: کانون وجود گونه تیلاپیا در تالاب بین‌المللی شادگان است و این گونه مهاجم در بیشتر استخرهای پرورش آبزیان استان دیده شده است. وی بیان کرد: در خصوص جلوگیری از تکثیر این نوع ماهی مطالعاتی در دست نیست و لازم است در این زمینه گروه‌هایی برای تحقیق تشکیل شود.

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب خوزستان افزود: آسیبی که از این گونه به محیط زیست استان وارد می‌شود بسیار زیاد است و نیاز است اعتباراتی برای مقابله با این گونه مهاجم در استان در نظر گرفته شود. وی بیان کرد:ماهی تیلاپیا زیلی در دو سال گذشته با ورود به آب‌های استان خصوصا در تالاب شادگان بخش قابل توجهی از اشتغال مردم این منطقه را از بین برده به گونه‌ای که به برخی از گونه‌های نادر آبزیان در این منطقه آسیب‌های جدی وارد کرده است. دکتر مرمضی افزود: گونه ماهی تیلاپیا که در آب‌های خوزستان به صورت ناخوانده پیدا شده، نوع بسیار مخرب با نام زیلی (zilli) است که هیچ گونه ارزش اقتصادی ندارد

وی گفت: جثه کوچک، همه چیزخوار بودن، سرعت رشد بسیار زیاد، مقاومت بسیار نسبت به شرایط محیطی و کنترل دشوار از ویژگی‌های این گونه است و از همه مهم‌تر اینکه رقیب قدرتمند غذایی برای گونه‌های بومی و محلی به‌ شمار می‌رود و عرصه را بر آنها تنگ می‌کند. دکتر مرمضی افزود: این گونه ماهی مهاجم تکثیر غیرقابل کنترلی دارد و به گونه‌ای رشد کرده که در تمامی آب‌های استان مشاهده شده است. وی با اشاره به اینکه از بین بردن این گونه ماهی بسیار سخت و دشوار است افزود: ماهی تیلاپیا نوعی ماهی است که در تمامی زیستگاه‌ها وجود دارد و از هر طریقی می‌تواند وارد آب‌های استان شود. دکتر مرمضی افزود:در مطالعاتی که در برخی از کشورها در خصوص این گونه انجام شد ، تنها راه جلوگیری از تکثیر آن عقیم‌سازی است که این روش نیز نتیجه مطلوبی تاکنون نداشته است.



  کد خبر : 227
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :